Moderní trendy vzdělávání pedagogických pracovníků
Cílová skupina:
Projekt je určen pro 100 pedagogických pracovníků z celkem 13 ústavních zařízení zapojených do projektových aktivit, to je zhruba 8 pracovníků z každé zapojené organizace. Jsou to pedagogičtí pracovníci, kteří se zajímají o řešení problémových situací ve školách - školní specialisté, výchovní poradci, školní metodici prevence, učitelé předmětů jako rodinná a občanská výchova, angažovaní třídní učitelé, členové vedení školy atd.
Moderní trendy vzdělávání pedagogických pracovníků
Aktivity projektu:
Cílová skupina bude zapojena do systému kombinované formy vzdělávání (prezenční a eLearningové) a to 1x měsíčně na 2 dny. V eLearningové podobě bude probíhat systém vzdělávání individuálně, dle dohody s tutorem vzdělávacího modulu.
Každý vzdělávací modul bude rozložen do 3 víkendů, přičemž poslední setkání bude probíhat formou vzdělávacího pobytu v přírodě na vytipovaných místech Olomouckého kraje.
Kromě 40 hodin prezenční výuky se skládá každý ze vzdělávacích modulů z 20 hodin eLearningové výuky. Zde tutor modulu pracuje individuálně s účastníky vzdělávání, zadává úkoly k vypracování, konzultuje s cílovou skupinou nové vědomosti atd.
V rámci pilotního ověření budou vytvořeny 4 moduly pro pedagogické pracovníky:
1. modul – Terapeutické metody - PDF
Pro cílovou skupinu připravíme vzdělávací modul s časovou dotací 60 hodin. Z toho 40 hodin výuky bude cílová skupina absolvovat prezenčně, 20 hodin pak formou eLearningu. Vzdělávací modul bude rozložen do 3 setkání po 2 dnech ( vždy 1x za měsíc)
Muzikoterapie, dramaterapie - terapeutické disciplíny zaměřené na osvojení si konkrétních metodických řad aplikovatelných především u mentálně postižených klientů, dětí s LMD a se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a dětí s (nespecifickými) poruchami chování.
Arteterapie - cílem je nabídnout cílové skupině východiska z nelehké životní situace. To vše pomocí práce s jednotlivcem, zdrojem psychických poruch, pomocí přesně stanovených prostředků a metod, a následné evaluace.
Animoterapie –je to rehabilitační metoda, která využívá léčebného působení zvířat (např. koček, psů, domácích mazlíčků) na člověka.
Předkladatel projektu chce podpořit realizací tohoto modulu myšlenku dalšího vzdělávání pracovníků DD tak, aby proškolení zaměstnanci DD následně byli schopni samostatně lektorsky vést dané aktivity přímo pro zájemce z řad DD.
2. modul - Osobnostní a environmentální výchova - PDF
Pro tento modul vytvoříme metodiku a výukové materiály dle potřeb cílové skupiny. Modul je koncipován na 60 hodin výuky (40 hod. prezenčně, 20 hod. eLearning). Obsahem modulu jsou tato témata:
-
Komunikace, sebepoznávání, seberozvíjení
-
Podstata a význam komunikace
-
Konverzační dovednosti a naslouchání
-
Řeč těla a první dojem
-
Asertivní komunikace a její význam
-
Umění přesvědčit a získat druhé na svou stranu
-
Asertivní řešení konfliktů a problémů
-
Přijímání a podávání kritiky nebo pochvaly
-
Obrana proti manipulaci
-
Jak se uplatnit v týmu
-
Teorie zvládání stresu pomocí praktického tréninku, různé typy relaxačních technik.
Zážitková pedagogika -učení se prostřednictvím zážitku a rozšiřování komfortní zóny pomocí dobrodružství. Zážitek musí být silný. Zážitek vyžaduje vysoký vklad fyzické či psychické energie. Důležitý element je pohyb.
Environmentální témata - člověk a životní prostředí, ekologická domácnost, recyklace, obnovitelné zdroje energie, planeta země - můj vliv jako jednotlivce, zdravý životní styl, možnost využití v profesním rozvoji, zapojení kolektivu do práce v přírodě, možnosti badatelské činnosti v přímém okolí, příprava a motivace k envrironmentálním tématům, vzdělávání pomocí přímých návštěv v ekologických centrech, rozjezd projektu se zaměřením na přírodu přímo v DD.
3. modul – Pedagogické a právní minimum - PDF
Tento modul bude vytvořen s celkovou časovou dotací 60 hodin (40 hod. prezenčí a 20 hod. eLearningové výuky). Z pohledu obsahu bude zaměřen především na:
-
aktivity zaměřené na sebereflexi, hodnocení, výměnu zkušeností s ostatními účastníky projektu
-
právní minimum při jednání s dětmi a mládeží v DD
-
problematika syndromu tzv. vyhoření, jak se s ním vyrovnat v práci, v rodině
-
agrese dětí, šikana, jak se s ní vyrovnat, komunikační kanály v DD, motivace
-
pedagogické minimum v neformálním vzdělávání
Pedagog volného času - pedagogické minimum v oblasti zájmového vzdělávání. Cílem této části modulu je vybavit účastníky základními poznatky z pedagogiky, psychologie, didaktiky a také příslušnými metodickými znalostmi a dovednostmi, a napomoci vychovatelům k lepší orientaci v metodice výchovy a trávení volného času.
V oblasti právního minima chce žadatel projektu pomoci cílové skupině v řešení nestandardních jevů na pracovišti, se kterými se setkávají vychovatelé a pedagogové působící v ústavní výchově častěji, než by měli zájem. Řešení těchto právních otázek pomůže cílové skupině v profesní orientaci.
4. modul – Práce s počítačem a úprava písemností - PDF
Modul Práce s počítačem a úprava písemností je koncipován na 60 hodin výuky (40 hod. prezenčně, 20 hod. eLearning):
-
Správa souborů, základy MS Windows
-
Prostředí pracovní plochy, instalace programů, tvorba zástupců
-
Práce se soubory, tvorba a využití bodu obnovy, řízení tisku
-
Komprese a dekomprese souborů
-
Rozdělování, spojování a ochrana souborů
-
Internet, elektronická pošta
-
Základní práce a nastavení prohlížeče
-
Navigace, prohledávání stránek, záložky
-
Práce se zprávami, používání adres, správa zpráv
-
Vyhledávání pomocí vyhledavačů
-
Manipulace se soubory
-
Textový editor MS Word, MS Excel
-
První kroky s textovým editorem
-
Úprava základních nastavení, změny v dokumentech
-
Základní operace - vkládání dat, výběr dat, kopírování
-
Formátování textu, použití šablon, styly - celkový vzhled dokumentu, tisk
-
Tvorba jednoduchých tabulek, formátování buněk
-
Adresace buněk, využití jednoduchých funkcí, vkládání objektů
-
Úprava písemností
-
formát dopisu, hlavičkový papír
-
časové údaje, oslovení
-
středníky, čárky, interpunkce, malá a velká písmena
-
stylistika úředních listin
-
vypracování posudků, zpráv pro řídící pracovníky
Účastníci budou rozděleni dle věku a vědomostí na 2 skupiny. Každá skupina bude tvořena max. sedmi účastníky kvůli individuálnímu přístupu.